Novosti

Zašto aviokompanije prodaju više karata nego što ih ima?

datum objave | 04. svibnja 2017.
3650

Stvarno moraš biti nesretan da te izbace iz aviona. Oko 0.1 % putnika na svim letovima nema mjesta i taj problem se obično riješi vrlo jednostavno: ponudite putnicima da odustanu od leta u zamjenu za izdašnu svotu novca i plaćen smještaj do idućeg leta. Neki se tome i vesele jer mogu zaraditi i do 1000 USD bez da su „orali i kopali.“ No ponekad nema volontera pa aviokompanije po sistemu lutrije odaberu tko neće letjeti kad je htio.

To se dogodilo i čovjeku na letu United Airlinesa, za taj slučaj zna čitav svijet, a vjerojatno i vi:

Još 1965. godine tvrtka United Airlines predstavila je svoj slogan „Letite prijateljskim nebesima,“ koja je trebala pokazati javnosti da su oni dobri momci koji istinski mare. To obećanje su prekršili više puta, a posljednji u nizu jest izbacivanje putnika iz aviona, na prilično brutalan način. No zašto se to moralo dogoditi? Zbog pretjeranog bookinga.

Zašto prodaju više karata? Zato jer im se isplati.

Overbooking je uobičajena stvar. I aviokompanije i hotelijeri prodaju više sjedala ili soba nego što ih imaju. Iz iskustva znaju da je stopa nepojavljivanja oko 10%, a kako je svima u cilju minimizirati troškove i povećati prihode, prodaju i neka već rezervirana mjesta. Uglavnom problema ne bude, jer se ljudi zaista ne pojave. No kaos nastane kad dođu svi. A sjedala na letu ima ograničen broj, baš kao i hotelskih soba. Hotelima je lakše, nađu neki drugi i smjeste čovjeka tamo, nije idealno, ali čovjek ima negdje za spavati. No u zrakoplovima nema prostora za manevar. Ako na letu nema mjesta, netko mora putovati idućim letom.

Aviokompanije se s problemom overbookinga bore još od 1950-ih, jer ima ekonomskog smisla. Ljudi promijene planove, zakasne na letove, posebno one vezane, i neka sjedala ostanu prazna. A prazna sjedala koštaju. Što je manje ljudi na letu, to je neisplativije letjeti. „No zašto to rade kad su ionako već prodali sva mjesta, nije da nešto gube financijski?“ pitate se.

Itir Karaesmen Aydin, istraživačica pri Američkom sveučilištu, koji je godina proučavala strategije pretjeranog bookinga aviokompanija i hotelijera, ovako je objasnila logiku zašto se to radi i isplati: Ako se u zrakoplovu sa 100 sjedala prodaju karte po 200 USD, i samo se 95% putnika pojavi, aviokompanija gubi 1000 USD (čak i kad ne vrati novac putnicima, gubi te novce jer ih nije prodala). Velike američke kompanije imaju svakodnevno na tisuće letova i par praznih sjedala na svakom letu znači i milijunske gubitke u potencijalnoj dobiti svaka 24 sata.

Kako odluče koliko će sjedala više prodati?

Aviokompanije imaju različite sustave kojim određuju koliko sjedala više će prodati, a komplicirani algoritmi uključuju u izračun i povijesne podatke nepojavljivanja (koliko u prosjeku se ljudi ne pojavi na svakom letu), koliko je karata prodano s opcijom povrata novca te koliko osoba dolazi s vezanih letova. Kompanije uvrštavaju i pojedinačne podatke, poput koliko je puta neka osoba propustila let, ali i neke druge varijable: postoji li trenutno glazbeni festival u gradu pun ljudi koji će zbog mamurluka propustiti let. Ili, je li možda najavljeno loše vrijeme pa će svi požuriti na let da odu iz grada.

Složena matematika je tu kako bi optimizirali zaradu.

Što kad se svi pojave?

Ako je let prekrcan, kompanija prije ukrcaja nudi svim putnicima opciju propuštanja leta u zamjenu za novac ili vouchere. Uobičajena svota na američkim letovima kreće se od 500 pa do 1300 USD, i uglavnom bude volontera kojima se ne žuri, a dobiju fini džeparac s kojim mogu u shopping do idućeg leta. Ako nema volontera, sustav sam odabere koga izbaciti (ljudi u prvom razredu, oni sa skupljim ekonomskim kartama, kao i invalidi te djeca su sigurni, kompaniji se ne isplati takve osobe.)

Tako je bilo i 9. travnja 2017. godine, kada je United Airlines prekapacitirao let 3411 iz Chicaga za Louisville i morao iz aviona maknuti 4 osobe. Tri su osobe pristale odustati od leta za 800 USD, no četvrta osoba koju su odabrali putem računala nije za to htjela ni čuti. Bio je to 69-godišnji doktor David Dao iz Kentuckyja.

Doktora su prvo zamolili da sam napusti let, a zatim nakon njegovog odbijanja jer je sutradan trebao biti s pacijentima, nasilno izbacili iz aviona. Krvav trag koji je ostao nakon tog slučaja razbjesnio je sve koji su tu snimku vidjeli na internetu.

Količina negativnog PR-a kojeg su dobili odmah nakon incidenta srušila je dionice za 800 milijuna dolara u samo jednom danu (kasnije se ipak šteta smanjila na „samo“ 100 milijuna), a slučaj se mogao riješiti i mirnije. Mogli su ponuditi više novca da netko sam odustane od leta i sigurno bi se našao netko nakon ponude od 1000, 2000 ili 5000 dolara. Službeno je maksimalan iznos koji možete dobiti ako vam bez vašeg pristanka maknu s leta jest 1350 USD, no kompanije bi trebale biti opreznije i samostalno dignuti taj iznos kako bi se izbjegla veća šteta, poput gubitka vrijednosti kompanije. U Unitedu su, osim toga, mogli su sve odigrati za pultom kod ukrcavanja u zrakoplov, a ne u samom zrakoplovu. Mogli su, ali nisu.

Pa su dobili poslovnu lekciju.

Novo: 10.000 dolara ako odustanete od leta

Doktor Dao i United Airlines postigli su izvansudsku nagodbu 27. travnja za nepoznat iznos, a kompanija je  objavila i promjene u pravilima prema korisnicima, među kojima je najvažnije sljedeće: novčana naknada za odustajanje od leta iznosit će 10.000 USD. Sad će vjerojatno mnogi jedva čekati da im se ponudi ta opcija.

Slučaj „gitara“ i slučaj „tajice“

United Airlines od ranije je poznat u negativnom kontekstu zbog niza slučajeva koje su dobile nevjerojatan publicitet, poput slučaja United breaks guitars iz 2009. godine kada su jednom putniku razbili gitaru i „pravili se Englezi“, da bi taj čovjek po imenu Dave Carroll napravio pjesmu o svemu tome i postavio je na Youtube te postao pravi hit kojeg je pogledalo preko 17 milijuna ljudi! Do tada neviđeni loš PR koji je rezultirao padom dionica od 10% i gubitkom od oko 180 milijuna USD, završio  je nakon punih 9 mjeseci, a sve su mogli izbjeći da su mu novac za popravak njegove gitare vrijedne vrijednu 3500 USD. Carroll je tražio samo 1200 USD, no oni su ga odbili jer se nije javio u roku od 24 sata. Kontaktirali su ga tek nakon što je video pregledan 150.000 puta i ponudili novac da ga makne, no tada više nije bila stvar novca, nego lekcije. Carroll je snimio ukupno 3 pjesme.

United je zeznuo i ove godine, samo mjesec dana prije slučaja „krvavi doktor.“ Naime, u ožujku nisu dozvolili ukrcaj dvjema tinejdžericama jer su nosile tajice! Tajice su najudobnija odjeća u kojoj možete letjeti i koje nose milijuni žena, no United je odlučio kako to nije primjerena odjeća i trenirao strogoću na klinkama. Navodno jer su imale povlaštene karte za članove obitelji radnika, a u tom slučaju trebaju poštivati stroža pravila odijevanja jer predstavljaju kompaniju.

Konkurentska Delta je iskoristila ovaj njihov gaf i odmah tvitnula kako njihovi putnici mogu nositi tajice, jer Delta znači udobnost:

VEZANO:

Avionski etiquette: Čiji su nasloni za ruke u avionima?

Zašto su prozori na avionu obli?

Zašto sjenila moraju biti otvorena prilikom uzlijetanja aviona?