Novosti

Prokletstvo adaptacije: Zašto je bolje kupovati iskustva, a ne stvari?

datum objave | 03. ožujka 2016.
9230

Pokušavate li kupiti sreću novcem, znanost vam ima nešto za reći: bolje je trošiti novac na iskustva, nego na kupnju novog iPhonea. Isto je i s poklonima. Ako je cilj primatelja usrećiti, više sreće imat ćete ako poklonite neko iskustvo za pamćenje. Bolje je onom tko voli kuhati kupiti tečaj kuhanja neke posebne kuhinje, nego lonac. Onom tko voli putovati bolje je pokloniti i kratak izlet ili vikend putovanje, nego neki gadget za putovanje. No zašto uglavnom poklone dobijemo zapakirane u kutijici?

Jer nas kutijice lažno vesele. Prokletstvo tzv. adaptacije. Kada primatelj poklona u kutijici ugleda predmet, on osjeti instant sreću. Taj je osjećaj u trenutku primanja najveći, no vrlo brzo blijedi. Imamo toliko predmeta oko sebe da se teško možemo emotivno dulje i istim intenzitetom posvetiti svima. Osim toga, u moderno vrijeme predmeti brzo gube na vrijednosti. Dolaze novi modeli, nove boje, a i neke stvari prestanu funkcionirati 100% pa nam izazivaju frustraciju te ih se naposlijetku riješimo.

Ako nekom kupite iskustvo, događa se nešto potpuno obratno. Kad primi poklon koji obećava, i to doslovno, primatelj ne osjeti toliko veselje,  kao kod fizičkog poklona, upravo iz razloga jer nije još proživio tj. doživio svoj poklon. Može tek zamisliti poklon. No nakon što ga realizira,  primatelj razvije dublje emocije oko njega i on ostaje dulje upamćen.

Konkretno, netko vam je za rođendan kupio FitBit narukvicu. ono gumeno što stavite oko ruke da vam mjeri otkucaje srca, prijeđene kilometre, kvalitetu spavanja itd. nakon nekog vremena narukvica se izliže, vidite da kolega ima noviji model, a kolegica drugu boju. Možda ćete osjetiti kako niste baš najzadovoljniji s tim što imate. No što ako vam netko kupi razgledanje grada helikopterom ili padobransko spuštanje iz aviona? Koliko će biti „novijih“ ili „različitijih“ tura i spuštanja s kojima ćete moći uspoređivati svoj poklon, svoje iskustvo? Vjerojatno nula, a samim time će i sreća zbog poklona trajati puno dulje. Možda zauvijek.

No ono što je možda najbitnije jest da su iskustva društvena. Kad dobijete ulaznice za koncert ili aviokarte za neku destinaciju, vjerojatno ih dobijete u paru. To znači da će primatelj svoj poklon moći s nekim podijeliti i u konačnici doživjeti. Mi smo društvena bića i za našu sreću kao pojedinca izrazito su bitne interakcije s drugim osobama. Stvari intenzivnije doživljavamo kad smo u društvu nego sami. Sjetite se samo gledanja humorističnih serija. Čujete namontirani snimljeni smijeh i automatski vas to povuče da se nasmijete. Ili se vaš partner počne smijati pa i vi smješnije doživite situaciju.

Nekad je ipak teško nekom pokloniti iskustvo, zbog manjka novca ili ideja. Možda s primateljem niste toliko bliski da znate da ćete pogoditi pa kupite generički poklon. I to je sasvim u redu, ne trebamo se opterećivati da baš svakom pogodimo poklon. No onim bliskima možda je ipak bolje kupiti kartu za koncert omiljenog benda u Beču, nego nove slušalice.

I na putovanjima radije trošite na iskustva, nego na shopping. Možda će vas usrećiti nova majica, kaput ili cipele koje ste našli na putovanju, no posebna iskustva poput skijanja na pješčanim dinama, plivanja s delfinima ili maženja velikih kornjača i malih lavova vjerojatnije ćete dulje pamtiti. Osim toga, ono će izazvati veći „wow“ kod vaših prijatelja kad im budete pričali kako je bilo, a time ćete i vi osjetiti još veću sreću. Podsjetimo, mi smo društvena bića i ovisimo o interakciji s drugima, pa tako i njihovom odobravanju. Ma koliko se pravili cool. To je jednostavno prirodno.

Većina ljudi traži sreću. I većina ju traži na pogrešnom mjestu. U novim cipelama, grudima ili telefonima. U novom automobilu s kojim će sutra doći na posao i u centar grada, da s epokaže. Njegova sreća ovisi o drugima, no ne traje, pa je mora stalno izazivati novim predmetima. Znamo da sreća nije u novcu, kad pogledamo razne poznate osobe. Novac jest bitan za sreću do određene razine, da se zadovolje osnovne ljudske potrebe, no nakon toga zaista ne znači previše. Jer bogati uglavnom nikad sebi nisu dovoljno bogati, previše rade da bi zadržali status koji imaju i postaju taoci lažnih vrijednosti.

Zato je bolje da umjesto novog BMW-a kupite kamper, i s prijateljima ili obitelji krenuti na put. Garantiramo da ćete se bolje provesti, i da ćete to iskustvo pamtiti do kraja života. A novi model BMW-a stiže već sljedeće godine.

PROČITAJTE I: Kamo otputovati za manje od 2000 kuna. I kako?

11 zemalja gdje možete otputovati, čak i ako ste studenti bez puno love