Imate li automobil stariji od 1997. godine, nećete moći prometovati pariškim ulicama od ponedjeljka do petka između 8 ujutro i 8 navečer, glasi novi zakon koji su u Francuskoj donijeli s ciljem smanjenja zagađenja. Pariz se tako pridružio grupi gradova koji su ograničili promet određenih skupina automobila, a svako kršenje prate odgovarajuće
kazne. Danas 60% Parižana nema svoj automobil, dok je samo 5 godina ranije taj postotak bio 40.
Zagađenje zraka, većinom prouzročeno ispušnim plinovima automobila, svake godine ubije 48 000 ljudi u Francuskoj, 400 000 u Europi te oko 3,7 milijuna diljem svijeta, govore podaci Francuske agencije za zdravstvo.
Pariška gradonačelnica Anne Hidalgo i predstavnici GART-a (Groupement des autorités de Transport) napokon su se, nakon dugotrajnih pregovora uspjeli dogovoriti s ministarstvom zaštite okoliša Ségolène Royal.
Ministrica zaštite okoliša donijela je zakon koji zabranjuje prometovanje vozilima proizvedenim prije 1997. godine centralnim ulicama od ponedjeljka do petka između 8 ujutro i 8 navečer, a određeno je i stupnjevanje količine zagađenja. Šest različitih tipova vinjeta označavat će automobile prema stupnju zagađenja zraka kojeg izazivaju, a plaćat će ih svi vlasnici automobila po cijeni od 4,50€.
Vinjete službenog naziva “certifikati o kakvoći zraka” lijepit će se na automobilske vjetrobrane i njihova je svrha odrediti starosnu dob motornih vozila i tako vršiti filtriranje automobila.
Kazne za nepoštivanje ovih pravila iznosit će od 35€ do 450€. Djelomična utjeha vozačima zahvaćenih vozila je da će i dalje smjeti voziti vikendima, no vjeruje se kako će se i to postepeno ukinuti. Pariška gradonačelnica kaže da se radi o broju odnekih 30 000 vozila, a 2020. godine tolerirat će se samo ona proizvedena nakon 2010. godine.
Gradonačelnica je, inače, ranije ove godine donijela odluku o potpunoj zabrani prometa svih automobila svake prve nedjelje u mjesecu na važnim prometnicama, odnosno u četiri centralne četvrti. Prvi dan samo za pješake bio je 8. svibnja, kada je bio i nacionalni praznik, radi lakšeg privikavanja.
Do 2020. godine plan je i poduplati broj biciklističkih staza, sve s ciljem smanjena korištenja automobila i posljedično – smanjenja zagađenja.
Zabrane u Italiji, Meksiku i Indiji
U New Delhiju živi oko 11 milijuna ljudi i smatra se jednim od najzagađenijih svjetskih gradova. Početkom godine odlučeno je da će se uspostaviti režim vožnje na parne i neparne datume, ovisno o registracijskim pločicama automobila. Usprkos ovoj odluci još je velik broj skeptika koji ne vjeruju da će ovo donijeti neke značajnije promjene, jer se zakon ne odnosi na motocikle kojih ima više od automobila i zaslužni su za neslavnih 31% udjela u sveukupnom zagađenju zraka, a metro ima samo 6 linija i ne uspijeva uslužiti čitav grad.
Nažalost i Rim ima jednako tako velik problem sa zagađenjem od smoga, pa je tako npr. ponedjeljkom zabranjeno prometovanje automobilima s parnim tablicama, a utorkom onima s nepranim brojem. Zabrana se ne odnosi na hibridne automobile. Milanske su vlasti čak na tzv. “anti-smog” dane smanjile cijene javnog gradskog prijevoza, kako bi se ljude potaklo da što manje koriste osobne automobile i motocikle.
I meksičke su vlasti ove godine zabranile prometovanje oko 40% automobila u svojem glavnom gradu. prva odluka je bila smanjenje od 20% automobila, no obzirom na zagađenja pravilo je vrlo brzo izmijenjeno. U Mexico Cityju svaki dan prometuje oko 5,5 milijuna automobila, što dovodi do nevjerojatnog zagađenja. U ožujku je donesena odluka o potpunoj zabrani prometovanja na 1 dan tjedno, a ona je bila na snazi do 30. lipnja. Naime, tijekom srpanj kreću kiše pa je zagađenje manje, a od tada vrijede i nova pravila oko provjere automobila.
Lani je meksički sud srušio zakon koji je zabranjivao promet svih automobila starijih od 8 godina jednom tjedno pa se odluka preinačena da vrijedi za sve automobile.
PROČITAJTE: