Vodiči

Nova ljestvica: Najbolji gradovi na svijetu za bicikliste

datum objave | 17. srpnja 2017.
7722

Bicikli postoje od 19. stoljeća i od tad se koriste za brojne svrhe. Danas na svijetu postoji više od milijardu bicikala, duplo više od automobila. Posljednjih se godina proizvodnja bicikala popela na preko 100 milijuna godišnje.

Polovica svih bicikala na svijetu nalazi se u Kini, koja je prva zemlja na svijetu po broju bicikli po glavi stanovnika. Njezin „najbiciklističkiji“ grad je Šangaj gdje se postoji više od 9 milijuna bicikala. Druga zemlja po redu je Belgija, u kojoj 8% od ukupnog prijevoza otpada uprava na dva kotača. Treća je Švicarska, zemlja u kojoj postoji i službena kampanja „Biciklom na posao“ i gdje su za 5% ukupnog prijevoza i 10% prijevoza na posao odgovorni biciklisti. Slijede Japan, Finska, Norveška, Švedska, Njemačka, Danska i Nizozemska.

Upravo se među ovim državama kriju i najbolji gradovi za bicikliste na svijetu. Život na dva kotača u nekim je gradovima puno lakši. Moglo bi se reći čak da je sve podređeno njima, a u skladu sa zelenom politikom. Ako ste biciklist, ovdje ćete uživati. Pogledajte samo što nude: muzej kroz koji možete biciklirati, uzdignute staze za bicikliste, ulice samo za njih, stambeni kompleks podređen kulturi bicikliranja itd.

  1. Kopenhagen, Danska

Glavni grad Danske 2017. godine našao se na prvom mjestu prema Copenhagenize indexu. Bicikl je ovdje uobičajeno sredstvo prijevoza na posao, i to za 50% svih zaposlenih. Kopenhagen ima 400 kilometara biciklističkih staza i poznati Cykelslangen (biciklistička zmija), uzdignutu stazu duž gradske luke. Kopenhagen razvija i mrežu od 26 biciklističkih staza koje će se protezati na 300 kilometara i povezati širu okolicu grada s centrom.

A post shared by Danske Landskabsarkitekter (@danish_landscape_architects) on

Pedaliraj me nježno: Danska će imati najludju biciklističku stazu na svijetu!

  1. Utrecht, Nizozemska

Drugi nizozemski grad našao se na drugom mjestu. Utrecht ulaže mnogo sredstava u biciklistički urbanizam. Jedan od primjera je predivno dizajniran most nazvan po danskoj atletičarki Dafne Schippersbrug koji je otvoren za javnost 3. travnja ove godine.

A post shared by Berlijnplein Utrecht (@berlijnplein) on

Grad ima u planu razviti mrežu parkirališta za 33.000 bicikala do 2020. godine, jer im trenutnih 12.000 nije dovoljno.

Biciklističke ulice su već standard u Nizozemskoj, a u Utrechtu se nalazi najduža i ima 6 kilometara, s daljnim planom za razvoj. Razvili su i pop-up parking koncept za bicikle i instalirati Flo – sustav detektiranja brzine s digitalnim kioscima koji biciklistima govori koliko brzo voze i trebaju li ubrzati ili usporiti kako bi stigli na zeleno svjetlo na semaforu.

  1. Amsterdam, Nizozemska

Grad u kojem ima više bicikala nego stanovnika. Primijetit ćete to čim dođete. Bicikli su privezani posvuda, dok šećete trebat ćete paziti na bicikliste, ne oni na vas. Turistima nekad smeta što ih u šetnji često prepadnu biciklisti, no oni u Amsterdamu imaju prednost i svatko tko se ne makne biciklistu, dobit će prijeki pogled popraćen glasnim odjekom trube.

U Amsterdamu postoji čak 881.000 bicikala na 799.400 stanovnika. Uporaba dva kotača povećala se za 40% u posljednjih 20 godina, a danas 35% svog prijevoza otpada na prijevoz biciklom, samo 22% otpada na automobile.

Amsterdamci odvoze oko 2 milijuna kilometra svaki dan, a u gradu postoji 25 garaža samo za njih. Ipak, najpoznatija „garaža“ je ispred amsterdamskog Glavnog kolodvora, gdje je redovito parkirano oko 8000 bicikala. To je ujedno i jedno od najfotografiranijih mjesta u gradu.

A post shared by Marike IJ (@marike.ha) on

Zanimljivo je da se svake godine u gradu ukrade oko 100.000 bicikala, da ih se iz kanala izvuče više od 15.000 te da Amsterdam ima i jedini muzej na svijetu kroz koji možete biciklirati- Rijksmuseum.

I drugi nizozemski gradovi imaju pro-biciklističke stavove i projekte. Spomenimo samo Krommenie koji ima prvu biciklističku solarnu stazu SolaRoad (koja je, doduše, dugačka samo 100 metara), a u gradu Houten nitko od 4000 stanovnika ne vozi automobil. Radije sjednu na bicikl.

  1. Strasbourg, Francuska

Strasbourg je odavno prvi grad u Francuskoj po uporabi i razvijenosti biciklizma. Čak 130.000 ljudi ovdje vozi na dva kotača. Osim što se sve više stanovnika vozi biciklom na posao, grad razvija i mrežu biciklističkih autocesta s tri kružne rute i nekoliko ruta prema četvrtima i obližnjim gradovima.

Postojeća gradska mreža biciklističkih staza VeloStras duga 500-ak kilometara i dalje se širi, za sada za dodatnih 130 km, a cilj je da iz bilo kojeg dijela Strasbourga do centra možete biciklom doći za 30-40 minuta.

  1. Malmö, Švedska

Švedski grad Malmö fokusiran je na bicikliste, a jedan od najzanimljivih projektata je stambeni kompleks za bicikliste- Cykelhuset – The Bicycle House – stanovnici tu mogu živjeti bez automobila, spremiti bicikle na sigurno mjesto i voziti ih po zgradi.

A post shared by @fanny__jacobsson on

U susjedstvu se nalazi i Bicycle Hotel koji turistima nudi dobar smještaj po njihovoj mjeri.

Grad unapređuje i sustav dijeljenja bicikala (za sada imaju oko 50 stanica) te razvija potrebnu infrastrukturu.

Novi biciklistički trajket između Malmöa i Kopenhagena samo će dodatno osnažiti biciklistički turizam koji ovdje cvjeta.

  1. Bordeaux, Francuska

Bordeaux je 2016. godine izglasao Plan Vélo Métropolitain (2017-2020) koji za cilj ima povećanje udjela biciklista u ukupnom broju prijevoza na 15 posto. Kako bi se taj cilj i ostvario, gradske vlasti poslale su delegacije u Kopenhagen da prouče njihovu organizaciju i odradili trening za zaposlenike Bordeaux Metropole na temu dizajna infrastrukture.

Ozbiljno razmišljaju o zabrani automobila na jednom od glavnih mostova preko rijeke Garonne kako bi on služio isključivo biciklistima, pješacima i autobusima. I gradski sustav dijeljenja bicikala se dalje razvija. U gradskom proračunu je kupno rezervirano 75 milijuna € za biciklizam u Bordeauxu, što je definitivno odličan pokazatelj u kojem smjeru ide budućnost prijevoza.

  1. Antwerpen, Belgija

Jedan od najvećih lučkih gradova u Europi nalazi se na listi najboljih gradova za bicikliste već godinama. Visoka razina bicikliranja i sustav dijeljenja bicikala koji se sve više širi postavio je Antwerpen visoko na ljestvici. Grad je implementirao i držače za bicikle modernog dizajna, osigurava parkirališta za bicikle za velika događanja, a Glavni kolodvor ostaje mjesto na koje se treba ugledati po pitanju parkiranja.

Antwerpen ima novu infrastrukturu u obliku širokih i zaštićenih biciklističkih staza duž luke, tri biciklističko-pješačka mosta i plan da se autocesta proširi stazama za bicikle.

  1. Ljubljana, Slovenija

Slovenski glavni grad proglašen je europskim Zelenim gradom 2016. godine, a nakon što se lani prvi put pojavio na Copenhagenize ljestvici, ove je godine na visokom 8. mjestu. Kao dio političke volje da se poboljšaju uvjeti bicikliranja po gradu, Ljubljana danas ima 200 km biciklističkih staza.

Ako ste u Ljubljani, isprobajte njihov sustav dijeljenja bicikala Bicikelj, koji ima brojne točke gdje možete pronaći bicikle diljem grada.

  1. Tokio, Japan

Ususret Olimpijskim igrama 2020. godine, Tokio planira izgraditi 400 km biciklističkih staza te dodati sigurne biciklističke staze oko mjesta događanja. Sada se oko 20 milijuna ljudi svakodnevno prevozi na posao biciklom, što je više ljudi nego što ih živi u Berlinu.

Parkirališta za bicikle nalaze se posvuda, posebice oko stanica metroa.

A post shared by tokyobike (@tokyobike_jp) on

U popularnim turističkim zonama kao što je Shibuya, sve je sređeno za vožnju na dva kotača, no pravo zadovoljstvo za bicikliste nalazi se u četvrtima gdje žive stanovnici Tokija.

Osnovali su i Cycling Embassy of Japan (CEJ) koji za cilj ima osnažiti Japan i Tokio za biciklističke meke, educirati stanovnike i turiste o novostima i rutama u gradu, a sada se o bicikliranju u gradu možete informirati i na web stranici www.tokyobybike.com.

  1. Berlin, Njemačka

A post shared by Holger Rohde (@holroh) on

Berlin je grad mladih, grad startupa. Ne čudi što se iz godine u godinu penje na ljestvici najboljih gradova za bicikliste, ne samo zbog sve bolje infrastrukture, nego i zbog izvanrednog aktivizma.

Berlinčani su organizirali referendum o bicikliranju (Volksentscheid Fahrrad), a nova vlast ima u svom programu kao jedan od fokusa samoodržavajući prijevoz. Više od 500.000 stanovnika svakodnevno pedalira i čine 13% svog prijevoza u gradu, što nije zanemarivo. Imaju već sada 620 km biciklističkih staza, ali i Fahrradstrassen (ulice za bicikliste) gdje bicikli imaju prednost, a vožnja automobilima je ograničena na 30 km/h. Bicikl možete ukrcati i u sva ostala javno dostupna prijevozna sredstva, kao što je primjerice metro, uz uvjet da kupite kartu za bicikl.

Samo za bicikliste: Njemačka otvara autocestu bez automobila!

TOP 5 biciklističkih tura po Europi

TOP 20 GRADOVA ZA BICIKLISTE U 2017:

  1. KOPENHAGEN
  2. UTRECHT
  3. AMSTERDAM
  4. STRASBOURG
  5. MALMÖ
  6. BORDEAUX
  7. ANTWERPEN
  8. LJUBLJANA
  9. TOKIO
  10. BERLIN
  11. BARCELONA
  12. BEČ
  13. PARIZ
  14. SEVILLE
  15. MUNCHEN
  16. NANTES
  17. HAMBURG
  18. HELSINKI
  19. OSLO
  20. MONTREAL