Sigurnosna pravila u zračnim lukama EU-a

KRATKI VODIČ ZA PUTNIKE

Kako bi vas zaštitili od nove prijetnje koju predstavljaju tekući eksplozivi, Europska unija (EU) je usvojila nova sigurnosna pravila koja ograničavaju količinu tekućina koju možete ponijeti sa sobom u zrakoplov. Ova se pravila primjenjuju na sve putnike koji putuju iz zračnih luka EU-a, bez obzira na njihovo odredište. To znači da mora sigurnosno osoblje na kontrolnim točkama provjeriti, nosite li sa sobom i u svojoj ručnoj prtljagi, pored drugih zabranjenih predmeta, i tekućine. No, nova pravila ne ograničavaju unos količina koje možete kupiti na prodajnim mjestima u zračnim lukama iza kontrolne točke na kojoj pokazujete svoj ulazni vaučer ili u zrakoplovu kojim upravlja prijevoznik iz EU-a.

Nova pravila stupila su na snagu u ponedjeljak, 6. studenog 2006., na svim zračnim lukama EU-a i u Norveškoj, Islandu i Švicarskoj te će se primjenjivati do daljnjeg.

ŠTO JE NOVO?

Kod pakiranja

U ručnoj prtljazi možete nositi samo male količine tekućina, koje moraju biti pohranjene u pojedinačnim spremnicima maksimalne zapremnine 100 mililitara. Te spremnike morate pakirati u prozirnu plastičnu vrećicu sa zatvaračem čije zapremnina nije veća od jedne litre po putniku (pogledajte fotografiju u nastavku).

U zračnoj luci

Kako biste sigurnosnom osoblju na kontrolnim točkama omogućili lakše otkrivanje tekućina, morate:

  • sve tekućine koje nosite sa sobom predočiti sigurnosnom osoblju na kontrolnim točkama na pregled;
  • skinite prsluk i/ili kaput koji će biti pregledani odvojeno;
  • iz ručne prtljage ukloniti prijenosna računala i druge veće električne uređaje koji će biti pregledati odvojeno.

U tekućine se ubrajaju:

  • voda i druga pića, juhe, sirupi
  • kreme, losioni i ulja
  • parfemi
  • raspršivači
  • gelovi, uključujući gelove za kosu i tuširanje
  • sadržaj spremnika pod pritiskom, uključujući pjenu za brijanje, ostale pjene i dezodoranse
  • paste, uključujući pastu za zube
  • mješavine tekućina i krutih tvari
  • četkica za trepavice
  • bilo koje druge tvari slične gustoće

ŠTO SE NE MIJENJA?

I dalje možete:

  • tekućine nositi u prijavljenoj prtljazi – nova pravila odnose se samo na ručnu prtljagu;
  • u ručnoj prtljazi nositi lijekove i nužno potrebnu hranu, uključujući hranu za bebe, koju ćete koristiti tijekom putovanja (možda ćete trebati dokazati da ih nužno trebate);
  • tekućine kao što su pića i parfemi kupi na prodajnim mjestima u zračnim lukama iza kontrolne točke na kojoj pokazuješ svoj ulazni vaučer ili u zrakoplovu kojim upravlja prijevoznik iz EU.. Ako su kupljene zapakirane u posebnoj zatvorenoj vrećici, nemoj je otvarati prije pregleda, u protivnom sigurnosno osoblje na kontrolnoj točki može sadržaj vrećice zaplijeniti. (Ako u zračnoj luci u EU presjedaš na drugi let, nemoj otvarati vrećice prije sigurnosnog pregleda u transfernoj zračnoj luci ili u posljednjoj zračnoj luci ako presjedaš više puta.) Sve ove tekućine možeš ponijeti sa sobom u zrakoplov, pored gore navedenih količina, s tim da ih moraš spremiti u plastičnu vrećicu sa zatvaračem.

Ako imate bilo kakvih nedoumica, prije putovanja kontaktirajte svog zračnog prijevoznika ili putničku agenciju. Molimo budite ljubazni i surađujte sa sigurnosnim osobljem u zračnoj luci i s osobljem zračnog prijevoznika.

Ovaj dokument pripremile su Europska komisija, Europska udruga zračnih prijevoznika i Međunarodna udruga zračnih luka ACI Europe. Izjava o odricanju odgovornosti. Ovaj dokument za vašu informaciju sažima glavne komponente relevantnog zakonodavstva EU-a i nije pravni tekst.

Avio karte

Često postavljana pitanja i odgovori

1. Hoće li nova pravila prouzrokovati probleme u zračnim lukama?
U kolovozu su vlasti u SAD-u i Velikoj Britaniji morale u trenutku neočekivane i ozbiljne prijetnje djelovati vrlo brzo, što je bilo popraćeno pooštrenim sigurnosnim mjerama koja su privela do kašnjenja. Do usvajanja uredbe Europska komisija imala je dovoljno vremena da razmotri koje mjere treba poduzeti kako bi utjecaj na zračni promet bio što manji i kako bi se pritom osigurala sigurnost u zračnom prometu. Pored toga imaju vlasti u pojedinim državama članicama, kao i rukovoditelji zračnih luka i zračnih prijevoznika, još dovoljno vremena za pripremu na učinkovito provođenje donesenih mjera te da o tome pravodobno obavijeste putnike. Europska komisija pomoći će državama članicama i udrugama zračnih luka i zračnih prijevoznika u informiranju javnosti prije no što će te mjere stupiti na snagu. Sve ovo bi trebalo pripomoći tome da će se zračni promet unatoč donesenim mjerama odvijati nesmetano i da neće doći do većih kašnjenja, ali operativnih problema nije moguće u potpunosti isključiti. Ako već dođe do kašnjenja, nadamo se da će ta biti što manja, ali povećana sigurnost sigurno dolazi i uz svoju cijenu.  

2. Na kojim se letovima provode ove mjere?
Mjere imaju za cilj osigurati sigurnost na svim letovima sa zračnih luka na području EU-a, bez obzira na odredište zrakoplova i zemlju podrijetla zračnog prijevoznika. Svaki let sa zračnih luka na području EU-a može biti potencijalna meta terorista i zato mora biti na svakom letu osigurana potrebna razina sigurnosti. Uredba također pokriva transferne putnike u zračnoj luci unutar EU-a, ali također predviđa izuzeća za putnike koji su u transfernu zračnu luku stigli iz druge zračne luke na teritoriju EU-a (vidjeti pitanje 16).

3. Što sve se smatra „tekućinom”?
Uredba vrlo široko definira pojam tekućina koje je zabranjeno unositi u zrakoplov, jer se za izradu eksploziva mogu koristiti vrlo različiti sastojci. Za neke stvari, npr. razna pića ili parfemi, jasno je samo po sebi da je riječ o tekućinama, ali za neke druge stvari, npr. gelovi, paste, losioni, mješavine tekućina i krutih tvari te sadržaj raspršivača više nije tako jasno. Uredba također obuhvaća svakodnevne stvari poput paste za zube, gela za kosu, kreme za lice, tekućih sapuna, dezodoransa, pjene za brijanje itd. Zašto nova uredba zapravo pokriva sve to? Tekući eksploziv može biti izrađen od različitih sastojaka koji mogu biti u tekućem ili polutekućem stanju te mogu biti različitih oblika.

4. Zašto uredba pokriva sve vrste tekućina?
Rendgenski uređaji koji se trenutno koriste u zračnim lukama za pregled ručne prtljage ne mogu brzo i precizno razlikovati između različitih vrsta tekućina. Stoga nova uredba pokriva sve vrste tekućina, iznimno dopuštajući unošenje manjih količina koje ne mogu ozbiljnije ugroziti sigurnost zrakoplova.

5. Također vodu?
Uredba također pokriva vodu. Kao što je bilo rečeno, s današnjim rendgenskim aparatima nije moguće brzo i precizno razlikovati među raznim vrstama tekućina. Međutim, to ne znači da će putnici biti žedni dok čekaju na zrakoplov, jer mogu piće kupiti nakon obavljenih sigurnosnih kontrola te u zrakoplovu.

6. Koliko je tekućine još dopušteno unositi u zrakoplov?
Europska komisija konzultirala se sa stručnjacima za eksplozive koji su zajamčili da s malim količinama nije moguće proizvesti eksploziva s kojim bi se mogla ozbiljnije ugroziti sigurnost zrakoplova; stoga je u zrakoplov dozvoljeno unositi pojedinačne spremnike (ambalaže) s najviše 100 mililitara (1/10 litara) zapremnine, bez obzira koliko tekućine je u njima.

7. Ne mogu li teroristi u zrakoplov unijeti više malih spremnika (ambalaža)?
To sigurno predstavlja određeni rizik. Terorist bi mogao u zrakoplovu izmiješati sadržaje iz nekoliko manjih spremnika te bi tako mogao proizvesti dovoljno učinkovit eksploziv. Zbog toga određuje se ne samo najveća zapremina svakog kontejnera, već i broj takvih spremnika koje putnik još može ponijeti sa sobom u zrakoplov. Prema mišljenju stručnjaka s ukupno 500 mililitara (1/2 litre) tekućine sigurnost zrakoplova ne može biti ozbiljnije ugrožena. Međutim, bilo bi vrlo nepraktično, ako bi sigurnosno osoblje moralo tijekom sigurnosnog pregleda zbrajati količinu pojedinačnih spremnika, jer bi to prouzročilo kašnjenja u zračnom prometu i istovremeno frustracije putnika i sigurnosnog osoblja. Stoga je predviđeno drugo rješenje. Američki su stručnjaci kroz eksperiment došli do spoznaje da je ukupna zapremina spremnika od 100 mililitara, koji stanu u litarsku plastičnu vrećicu, oko 500 mililitara. Isto tako, ako je vrećica prozirna, može sigurnosno osoblje sadržaj vrećice pregledati vrlo brzo.

8. Kakva je plastična vrećica propisana?
Uredba ne propisuje određenu vrstu vrećice, već samo određuje da mora plastična vrećica biti prozirna, s reverzibilnim načinom zatvaranja i da zapremnina vrećice ne prelazi 1 litru. Primjer takve vrećice je vrećica za zamrzavanje, koja se prodaje u većini trgovina i košta oko 10 centi.

9. Zašto mora vrećica imati reverzibilni zatvarač?
Uredba to određuje čisto iz praktičnih razloga. Prvo, putnik može vrećicu zatvoriti i time spriječiti da bi sadržaj vrećice ispao. Drugo, prilikom sigurnosnog pregleda osoblje otvara vrećicu kako bi pobliže pregledali sadržaj vrećice i nakon pregleda jednostavno je opet zatvore.

10. Što ako putnik dođe u zračnu luku bez takve vrećice?
Na razini Europske komisije, Udruge europskih zračnih luka i Udruge europskih zračnih prijevoznika trenutno su u tijeku razgovori o distribuciji tih vrećica u zračnim lukama, posebno u početku kada će se putnici tek navikavati na nova pravila. Uzimajući u obzir potražnju, ubuduće će takve vrećice sigurno biti moguće kupiti u svim prodavaonicama, tako u zračnoj luci kako i izvan nje.

11. Što ako putnik nužno treba imati lijekove uz sebe ili posebno propisanu hranu u tekućem obliku?
Nova uredba s ograničenjem unosa tekućina također dopušta neke izuzetke, među ostalim putnici mogu imati uz sebe lijekove ili posebno propisanu hranu u tekućem obliku (uključujući i hranu za bebe), ali samo u količinama koja su potrebna za vrijeme putovanja. Uredba propisuje kao osigurač da ako sigurnosno osoblje nije u potpunosti uvjereno u autentičnost određenog lijeka ili hrane, mora putnik dokazati autentičnost lijeka ili hrane (npr. kušanjem).

12. Hoće li putnici još uvijek moći kupiti tekućine u trgovinama u zračnim lukama?
Namjera uredbe nije ograničavanje putnika u kupovini ili uništavanje komercijalnih aktivnosti, ali sigurnost ne smije biti ugrožena. Uredba uz pridržavanje sigurnosnim mjerama dozvoljava kupovinu tekućina u trgovinama u zračnim lukama. To znači da će putnici i dalje moći kupovati u trgovinama u zračnim lukama i nositi kupljenu robu sa sobom u zrakoplov, iako će kod sebe već imati spremnik sa 100 ml tekućine (vidjeti pitanja 6 i 7).

13. Jesu li trgovine u zračnoj luci sigurne?
Dostava robe u trgovine, koje se nalaze iza kontrole ulaznih kupona, detaljno se kontrolira. Između ostalog i zbog prevencije od krađa. Gotovo je nemoguće da mogući teroristi stave sastojke eksploziva na police trgovina, zatim ih kupe u trgovini i ponesu sa sobom u avion.

14. Je li moguće da netko kupljenu tekućinu zamijeni eksplozivom?
Postoji mogućnost da nakon kupnje netko tekućinu, koju je kupio putnik, zamijeni eksplozivom. Npr. terorist bi bez putnikovog znanja kupljenu bocu viskija ili parfem zamijenio eksplozivom. Rizik je najveći u trgovinama smještenim iza kontrole ulaznih vaučera in prije sigurnosne kontrole, jer nisu pregledani ni putnici ni osoblje zračne luke. Stoga uredba propisuje da moraju biti tekućine kupljene u tim trgovinama u posebnim vrećicama koje se ne mogu otvoriti bez vidljivih oštećenja, npr. vrećica je zatvorena na takav način da se prilikom otvaranja potrga ili raspara. Prodavači u tim trgovinama dužni su kupljene tekućine staviti u takve vrećice i zatvoriti ih odnosno zabrtviti. Putnik kupljenu robu ne smije izvaditi iz vrećice do kraja putovanja. Napomena: te se vrećice razlikuju od plastičnih vrećica od 1 litre u kojima moraju putnici držati 100 mililitarske ambalaže s tekućinom (vidjeti pitanje 8)

15. Što je s trgovinama smještenima iza sigurnosne kontrole?
U trgovinama smještenima u sigurnosno zaštićenom području s ograničenjem kretanja iza sigurnosnih kontrola mogu putnici kupiti tekućine bez ikakvih sigurnosnih mjera, jer su putnici i zaposlenici prije ulaska u to područje odgovarajuće sigurnosno pregledani. Međutim, prodavači će tekućine kupljene u tim trgovinama vjerojatno pakirati u vrećice koje nije moguće otvoriti bez vidljivih oštećenja, jer će to biti lakše za transferne putnike.

16. Što je s transfernim putnicima?
Što uredba propisuje u slučaju da putnik kupi tekućinu u zračnoj luci, ponese je sa sobom u zrakoplov, a zatim u drugoj zračnoj luci unutar EU-a presjeda u drugi zrakoplov? U takvom je slučaju važno je li putnik putovanje započeo u zračnoj luci unutar EU-a ili u nekoj od tzv. trećih zemalja. Ako je putnik putovanje započeo u zračnoj luci unutar EU-a, može tekućinu nositi u skladu s uredbom, što znači da te tekućine može nositi sa sobom u drugi zrakoplov, ako su spremljene u vrećici koje nije moguće otvoriti bez vidljivih oštećenja (vidi pitanje 14). , Međutim, ako je putnik putovanje započeo u zračnoj luci izvan EU-a, ne postoji nikakvo jamstvo da putnik ne nosi tekućine koje bi mogle ugroziti sigurnost zrakoplova. Zato transfernim putnicima iz tzv. trećih država neće biti dozvoljen unos takvih tekućina.

17. Što je s kupnjom tekućina u zrakoplovu?
Ako prvi let obavlja prijevoznik iz EU-a, putnicima je dopušteno da tekućine koje nose sa sobom nose i na drugi let, ako se nalaze u vrećici koje se ne može otvoriti bez vidljivih oštećenja. U tom slučaju zračni prijevoznik mora biti u skladu sa sigurnosnim pravilima EU-a, a provedbu tih pravila nadziru tijela država članica. Međutim, ako prvi let obavlja zračni prijevoznik iz tzv. trećih država, tada putnicima nije dopušteno da u zrakoplov s kojim nastavljaju putovanje unose tekućine kupljene prilikom prvog leta.

18. Kako uredba pridonosi bržem i učinkovitijem sigurnosnom pregledu?
Posljedica novih pravila je da mora sigurnosno osoblje tijekom sigurnosnog pregleda pored zabranjenih predmeta, npr. pištolja i noževa, pozornost obratiti i na tekućine. To dodatno otežava rad sigurnosnog osoblja, pa je potrebno učiniti nešto kako bi održala brzina i učinkovitost sigurnosnog pregleda. Poznato je da se sigurnosni pregled obavi brže i učinkovitije ako putnik sam skine skine gornju odjeću (jakne, kaputi), koja se onda posebno pregleda s rendgenskom napravom, nego ako se putnika pregleda s detektorom metala dok ima tu odjeću na sebi. Isto vrijedi i ako se iz ručne prtljage izvade veći predmeti. Stoga propisi određuju da moraju putnici prilikom sigurnosnog pregleda skinuti gornju odjeću (jakne, kaputi) te iz ručne prtljage izvaditi prijenosna računala i veće električne uređaje. To se u većini slučajeva već provodi, uredba to samo propisuje kao obveznu mjeru predostrožnosti.

19. Određuje li uredba veličinu ručne prtljage?
Iskustvo je pokazalo da su rendgenske slike u debljim torbama složenije i da operateru treba više vremena da ispita sliku jer više slojeva predmeta u torbi stvara manje preglednu sliku. Kako bi se održala učinkovitost sigurnosnog pregleda, nova uredba utvrđuje maksimalne dimenzije za ručnu prtljagu, sažete u skladu s preporukama IATA-e, ali ta odredba stupa na snagu nakon šestomjesečnog prijelaznog razdoblja. Većini putnika to neće predstavljati problem jer njihova ručna prtljaga već odgovara preporukama IATA-e. Oni putnici koji toga još nisu uzeli u obzir, morat će nakon šestomjesečnog prijelaznog razdoblja koristiti ručnu prtljagu koja je u skladu s odredbama uredbe.

20. Mogu li zrakoplovne kompanije odrediti manje dimenzije za ručnu prtljagu?
Propisi određuju najveće dimenzije ručne prtljage koju je dozvoljeno uzeti u zrakoplov, ali pojedine zrakoplovne kompanije za svoje letove mogu odrediti i manje..

21. Što je s ručnom prtljagom većih dimenzija?
Događa se da putnik u zrakoplov poželi uzeti ručnu prtljagu većih dimenzija jer se u njoj nalaze dragocjeni predmeti, kao npr. glazbeni instrumenti U takvim je slučajevima dopušteno unos takve prtljage u zrakoplov ukoliko to putnik prijavi prilikom prijave za let i ako je takva prtljaga propisno pregledana.

22. Koja pravila važe za letove u SAD?
U posljednjih šest tjedana se na letovima u SAD već primjenjuju pravila u vezi unošenja tekućina u zrakoplov slična onima koja propisuje nova uredba, stoga se očekuje da će američke vlasti složiti da se za letove iz EU-a u SAD primjenjuje samo jedna vrsta pravila.

23. Što je s letovima iz takozvanih trećih zemalja u EU?
Neke tzv. treće države, poput SAD-a i Kanade, već su usvojile slična ograničenja u vezi unosa tekućina u zrakoplove. Međutim, većina država izvan EU-a vjerojatno će uskoro uskladiti svoja pravila s propisima EU-a kao što je to bio slučaj s drugim sigurnosnim mjerama (članice Europske ekonomske zajednice i Europske konferencije civilnog zrakoplovstva). Ostale zemlje vjerojatno će uskoro postati svjesne ozbiljnosti prijetnje i uvest će slične mjere, što je realno očekivati i od Međunarodne organizacije civilnog zrakoplovstva (ICAO).

Avio karte